لوازم تحریر, لوازم مهندسی

همه چیز درباره لوازم تحریر مهندسی

2ba8585d a491 4bf1 a88a 5689a656fa1c 11zon

تمام رشته‌ها به طور تخصصی دارای ابزارهای متفاوتی هستند. این ابزارها با ویژگی‌های منحصر به فرد خود برای آن رشته شناخته شده هستند. با پیشرفت فناوری از گذشته تا کنون ابزارهای متفاوتی برای کار طراحی تولید و عرضه شده‌اند. برای اینکه بتوانید ابزار مناسب را تهیه کنید باید ویژگی و انواع مختلف وسایل مورد نیاز را بشناسید. لوازم تحریر مهندسی دارای انواع مختلفی می‌باشد که هرکدام به منظور کار طراحی و نقشه کشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مطلب شما با ویژگی لوازم تحریر مهندسی و برندهای معروف آنها آشنا خواهید شد.

معرفی لوازم تحریر مهندسی

مهندسی لوازم تحریر برای طراحان خود نیز نیازمند فنون و تکنیک‌های خاصی است تا ابزاری کاربردی تولید شود. در مهندسی وسایل متعددی برای طراحی، ترسیم خطوط، اندازه گیری‌های دقیق وجود دارد. هرکدام از وسایل در گروه‌های جدا از هم قرار گرفته‌اند. حال به معرفی این ابزار و وسایل مورد نیاز می‌پردازیم.

خط کش و وسابل اندازه گیری

خط کش ابزاری ساده و عمومی برای اندازه گیری‌های کوچک و بزرگ است. در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف تولید می‌شود. با ان می‌توان خطوط مستقیم ترسیم کرد. خط کش در مسائل روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی بیشترین استفاده آن در رشته‌های ریاضیات، هندسه، فنی و مهندسی و کارهایی که نیاز به اندازه گیری دارند مثل نجاری است.
در طی زمان وسایل اندازه گیری مختلفی طراحی و تولید شد.
گونیا برای اندازه گیری زوایای 30، 90، 60 درجه
نقاله برای اندازه گیری تمام زاویه‌ها
خط کش تی برای اندازه گیری خطوط موازی و افقی
برای اندازه گیری عمق از کولیس
با وجود تمام این ابزار ترسیم دقیق و محاسبه درست خطوط یک نقشه به راحتی صورت می‌گیرد.
خط کش‌ها از نظر اندازه یا کوتاه هستند یا بلند هستند. انواع مختلفی از خط کش‌ها برای کاربردهای مختلف وجود دارد.
انواع خط کش: تاشو، نواری، فلزی و چوبی
چوبی: از زمان گذشته تا کنون برای مصارف عمومی اندازه گیری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اندازه‌های 10 تا 100 سانتی‌متری ساخته می‌شود.
فلزی: ضخامت بسیار کمتری نسبت به خط کش چوبی دارد. دارای استحکام و دوام بالایی است. در اندازه 15 تا 60 سانتی‌متری تولید می‌شود. دقت بالایی در رسم نقشه و خطوط هندسی دارد.
خط کش پلاستیکی: برای دانش آموزان بیشترین استفاده‌ها را دارد. در دو نوع شفاف و مات تولید می‌شوند. با وزن کم و اندازه مناسب به راحتی قابل حمل است. در برابر ضربه مقاومت پایینی دارند. قیمت آنها نسبت به خط کش‌های دیگر کمتر است.
خط کش تاشو: برای طراحی‌هایی مانند هندسه و نجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. چند خط کش تخت به وسیله مهره‌هایی به هم وصل شده‌اند که قابلیت چرخش به تمام جهات را دارد. برای همین رسم خطوط شکسته و نامنظم را راحت می‌کند.

متر نواری

در مصارف عمومی و قسمت‌های مختلف اندازه گیری مورد استفاده قرار می‌گیرند. 12 تا 35 اینچ طول دارند. در یک محفظه پیچیده شده است.
برندهای معروف استدلر، روترینگ، آلوین، فابر کاستل
شابلون
ورقه‌های نازکی که از جنس فلز یا پلاستیک تولید می‌شوند. به وسیله شابلون می‌توانید انواع اشکال هندسی و تصاویر و کادرها را رسم کنید. شابلون‌ها دارای اندازه و شکل‌هایی برای چاپ و الگوبرداری و ابعاد متفاوتی هستند. شما در رسم شکل با شابلون کمتر دچار خطای محاسباتی می‌شوید.
از شابلون نمی‌توانید در سطوح مدور استفاده کنید زیرا قابلیت خم شدن را ندارند.

دفتر شطرنجی

دارای خانه‌های منظم در اندازه‌های مختلف است. کاربرد اصلی دفتر شطرنجی برای رسم اشکال هندسی رشته مهندسی و نقشه کشی است. در این دفتر تمامی نمودارها و مختصات خطوط به درستی و کاملا دقیق رسم می‌شود.
پرگار به عنوان لوازم تحریر مورد نیاز مهندسی
پرگار ابزاری برای کشیدن دایره و رسم خطوط منحنی است. بر روی نقشه می‌توانید فاصله‌ها را نیز اندازه گیری کنید. پرگار دارای شکل و ساختارهای متفاوتی است. هرکدام از آنها دارای کارکردهای خاصی هستند.
پرگارهای مهندسی دارای دو بازوی مستقیم هستند. یکی برای ثابت نگه داشتن پرگار و دیگری برای قلم است. عموما این نوع پرگارها جنس فلزی دارند.

تخته رسم مهندسی

وسیله‌ای برای ثابت نگه داشتن کاغذ است. از یک سطح صاف و یک گیره برای نگهداری تشکیل شده است. با قرار دادن کاغذ بر روی آن می‌توانید خطوط صاف، اشکال هندسی و نقشه کشی را با دقت بیشتری ترسیم کنید. برای مصارف مختلف مانند طراحی و نقاشی نیز کاربرد دارد. کاغذ را صاف و ثابت نگه می‌دارد.
تخته رسم در جنس‌های چوبی و پلاستیکی تولید می‌شود. گاهی در اطراف تخته رسم خط کش برای اندازه گیری و محاسبه دقیق خطوط وجود دارد.

کیف آرشیو

کاغذها و نقشه‌های مهندسی بسیار بزرگ هستند. برخی از این نقشه‌ها هرگز نباید خط تا داشته باشند برای همین برای نگهداری و حمل آنها از کیف آرشیو استفاده می‌کنند. کاغذ نقشه کشی و طراحی را از خیس شدن، کثیف شدن و تا شدن محاظت می‌کند.
دارای جنس‌های مختلفی است. از جنس برزنتی، پلاستیکی، پارچه‌ای و چرم تولید می‌شود. در هنگام خرید به ضد آب بودن و مقاومت آن در برابر ضربه توجه کنید زیرا می‌خواهید نقشه‌های سالمی داشته باشید.
کیف آرشیو در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شود. اندازه‌ای که انتخاب می‌کنید باید متناسب با کار طراحی و نیاز شما باشد.
کیف‌های آرشیوی مهندسی به صورت زیپ سراسری، قفلی و چسبی بسته می‌شوند. انتخاب شیوه بسته شدن کیف به سلیقه شما بستگی دارد.
کیف آرشیو به دو صورت کتابی و استوانه‌ای تولید می‌شود. کتابی به صورت دستی و آرشیو به حالت دوشی قابل حمل است. انتخاب هر یک از این‌ها بسته به سلیقه شما متفاوت است.
برندهای معروف: پاپکو، فابریانو، آردا، روترینگ، سهند

راپید

برای اینکه بر روی کاغذ نقشه‌هایی با خطوط صاف و ضخامت یک دست داشته باشید نیاز به ابزاری به نام راپید دارید. راپیدها با نوک‌های فلزی و یا نمدی تولید می‌شوند. در ضخامت‌های مختلف برای رسم خطوط متفاوت طراحی شده‌اند.
راپیدها به دو صورت شارژی و یکبار مصرف تولید می‌شوند. راپیدهای شارژی را می‌توانید بعد از اتمام جوهر دوباره شارژ کنید. ولی راپیدهای یکبار مصرف امکان شارژ مجدد را ندارند. راپید یکبار مصرف قیمت کمتری نسبت به راپید شارژی دارد.
برندهای معروف: یونی بال، لتو، استدلر، بیرو، تکنیک، ساکورا

ماشین حساب برای مهندسی

همانطور که از نام ماشین حساب مشخص است برای محاسبه‌های پیچیده مورد استفاده قرار می‌گیرد. از ماشین حساب مهندسی می‌توانید در محاسبه توابع، مثلثات و جبر رایانه‌ای استفاده کنید.
ماشین حسابی که انتخاب می‌کنید باید کیفیت بالایی در جنس بدنه داشته باشد.
ماشین حساب باید دارای کاربری راحتی باشد. برای کار مهندسی می‌توانید از ماشین حسابی که دارای دو صفحه نمایش است استفاده کنید.
ماشین حساب مهندسی بیشتر با باتری کار می‌کنند. به دلیل استفاده زیاد از ماشین حساب بهتر است باتری ماشین حساب قابلیت شارژ داشته باشد.
برند معروف: کاسیو، شارپ

میز تحریر

میز مخصوص مهندسی به نام میز رسم و یا میز نقشه کشی شناخته شده است. این میز به دلیل ویژگی‌های خاصی که در طراحی و تولید آن صورت گرفته در مهندسی و طراحی مورد استفاده است.
قابلیت تنظیم ارتفاع و زاویه
استحکام و ایستایی بالا
ضد خش بودن سطح میز برای طراحی
میز نقشه کشی در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شود. شما باتوجه به نیاز خود و فضایی که دارید می‌توانید اندازه مورد نظر را انتخاب کنید.
برخی از میزهای نقشه کشی قابلیت حمل دارند. اگر محیط کار شما متغیر است می‌توانید از این نوع میزها استفاده کنید که به راحتی در طول روز می‌توانید از آن استفاده کنید.
یک نوع میز دیگر برای طراحی وجود دارد به نام میز نوری. میز نوری مجهز به نور فلورسنت است. این امکان را برای مهندسی ایجاد می‌کند که جزییات را بهتر و دقیق‌تر ببینند. صفحه تشکیل دهنده این میز از شیشه مات است.

چراغ مطالعه مهندسی

وقتی حرف از میز نوری و میز نقشه کشی برای رسم و طراحی است، چراغ مطالعه مهندسی به عنوان ابزار اصلی این میز مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای کارهایی که نیاز به تمرکز بالا دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد.
ویژگی منحصر به فرد آن تنظیم کردن گردنی چراغ مطالعه در جهت‌های مختلف است. چراغ مطالعه مهندسی پایه‌ای بلند و منعطف دارد.
قابلیت تنظیم نور را دارد. شما با تنظیم نور شدت آن را بر روی نکته تمرکزی خود کم یا زیاد می‌کنید. این نوع از چراغ مطالعه برای ناخن کارها، نقاش‌ها، مهندسین و طراحان و کسانی که به نور تمرکزی قوی در کار خود نیاز دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سخن پایانی

تمام ابزار و وسایل معرفی شده به عنوان لوازم تحریر مهندسی مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما می‌توانی با توجه به سلیقه خود وسایل نوشت افزاری دیگری را به میز کار خود اضافه کنید. هنگام خرید لیستی کامل از وسایلی که نیاز دارید به همراه داشته باشید. اطلاعات کافی از برند و انواع مختلف ابزار مورد نیاز جمع آوری کنید. لوازم تحریر مهندسی قیمت‌های بالایی دارند پس بهتر است در خرید خود دقت کنید تا خریدی مقرون به صرفه داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *